اکران عمومی ظرفیت بهتری برای نمایش فیلمهای پرمخاطب دارد/ ترجیح میدهم «انفرادی» و «دینامیت» همزمان آنلاین و در سینما اکران شود
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۲۵۱۴۴
اطیابی معتقد است فیلم هایی که قابلیت بالای جذب مخاطب دارند و میتوانند نشاط اجتماعی ایجاد کنند در سالنهای سینما موفقتر خواهند بود و باید به گزینه همزمان اکران به صورت آنلاین و در سالنهای سینما فکر کرد.
به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، مسعود اطیابی کارگردان سینما که با دو فیلم «دینامیت» و «انفرادی» در انتظار بازگشایی سینماهاست، درباره اکران آنلاین فیلمها گفت: به نظرم اکران آنلاین فعلاً در شرایطی مطرح شده است که ما درگیر ویروس کرونا هستیم و شاید اگر در شرایط عادی بودیم، این شکل از اکران فیلمها اصلاً مدنظر قرار نمی گرفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در ادامه افزود: از دو منظر میتوان این مسئله را بررسی کرد. در وهله اول اکران این فیلمها در شرایطی است که ما به سالنهای سینما دسترسی نداریم و نکته دوم این است که به طور کلی و در شرایط عادی تکلیف اکران آنلاین چه خواهد بود؟ به این معنا که اگر شرایط به حالت قبل از کرونا بازگردد تکلیف اکران آنلاین فیلمها چه خواهد بود؟
اطیابی یادآور شد: به نظرم راجع به کلیت این شیوه از اکران فیلم فکر و برنامه ریزی نشده است. در حال حاضر که سینماها تعطیل شده و اکران عمومی آثار میسر نیست، طبیعتاً خیلی از فیلمها نباید منتظر فراهم شدن شرایط اکران در سینما شوند، به این دلیل که سرمایهشان از بین میرود و ضمن این که ممکن است در اکران عمومی هم اتفاق خاصی برای فیلمهایشان رخ ندهد و از فروش خوبی هم برخوردار نشوند.
این کارگردان تاکید کرد: در این شرایط اکران آنلاین خوب است اما اگر قرار است به آینده این نوع اکران فکر کنیم و این که نمایش آنلاین چه ظرفیتهایی برای سینمای ایران دارد به نظرم باید آن را آسیبشناسی کرد و فرصتها و قابلیتهای آن را از نظر گذراند.
وی در ادامه افزود: من فکر می کنم چقدر خوب میشود اگر همزمان با اکران فیلم در سینما بتوانیم اکران آنلاین هم داشته باشیم. فراموش نکنیم که فیلمهای پرفروش این ظرفیت را دارند که از همزمانی اکران برخوردار باشند و مخاطبشان را هم در سالنهای سینما و هم در خانهها جذب کنند.
اطیابی یادآور شد: به نظرم این کار نیازمند یک بررسی خوب و همت جمعی است و باید برای آن برنامه ریزی کرد. اگر در حال حاضر هم می بینید که فیلم ها به صورت آنلاین نمایش داده میشوند به دلیل شرایط اجباری است که در آن قرار گرفتیم و چون سینما تعطیل است و بسیاری از صاحبان آثار نمیتوانند برای نمایش فیلم هایشان صبر کنند و در نمایش عمومی هم اتفاق چندانی برای آنها نمیافتد و اتفاقاً با این نوع نمایش سود هم میکنند.
کارگردان فیلم «تگزاس» تصریح کرد: اما وضعیت برای فیلمهای پرفروش شکل دیگری است. به نظرم نمایش آنلاین از ظرفیت کافی برای آنها برخوردار نیست و بهتر است فیلمهایی که مخاطب انبوه دارند و نشاط اجتماعی ایجاد میکنند در سالنهای سینما به نمایش درآیند و مردم کنار یکدیگر آنها را تماشا کنند.
اطیابی اظهار کرد: توصیه من این است که در سالنهای سینما فیلم را ببینیم. به ویژه تماشای فیلمهایی که جنبه خانوادگی و پرمخاطب دارند در سینما چیز دیگری است و قطعاً اتفاقات بهتری را در فروش رقم میزند اما اگر سینماها باز نباشند باید شرایط فعلی را حفظ کرد. اما فکر میکنم بهترین کار این است که روزی برسد و ما بتوانیم اکران همزمان آنلاین و سینما را با هم داشته باشیم و کسانی که شرایط حاضر شدن در سینما را ندارند این امکان برایشان فراهم شود تا فیلم را به صورت همزمان با اکران عمومی در خانههایشان ببینند.
وی در بخش دیگری از سخنانش درباره نگرانی از قاچاق فیلمها در نتیجه نمایش آنلاین گفت: خوشبختانه ما قوانین مرتبط با مالکیت حقوقی آثار را داریم و باید به آن رجوع کنیم، ضمن اینکه سیستم قضایی باید به گونهای به این مسئله ورود کند که کسی جرأت سرقت و قاچاق آثار هنری را نداشته باشد.
اطیابی عنوان کرد: ما مرکزی تحت عنوان مالکیت معنوی و حقوقی برای آثار سینمایی و نوشتاری داریم و با استناد به همان قانون هم می توان حقوق فیلمها را حفظ کرد و قوه قضاییه هم در زمان لازم باید ورود کند و تضمینکننده امنیت فیلمها باشد. اما اگر امنیت و سلامت فیلمها تضمین نشود و صرفاً این قانون روی کاغذ باشد نمیتوان کاری کرد و باید با قاچاقچیان روبرو شد.
وی درباره تمایلش به اکران دو فیلم «انفرادی» و «دینامیت» به صورت آنلاین گفت: این با تهیه کننده است که درباره نوع و شیوه اکران این فیلمها تصمیم بگیرد اما به نظر من با توجه به این که هر دو این فیلمها قابلیت جذب بالای مخاطب را دارند قطعاً جذابتر است که در سینما دیده شوند، ضمن اینکه اگر قرار به اکران آنلاین فیلم باشد ترجیح من است که این فیلمها به صورت همزمان هم در سینما و آنلاین به نمایش درآید، مشروط بر این که عدم کپی و قاچاق فیلم تضمین شود.
انتهای پیام/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: مسعود اطیابی اکران آنلاین فیلم انفرادی فیلم دینامیت سالن های سینما اکران آنلاین اکران عمومی فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۲۵۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
واکنش تهیه کننده «پرویزخان» به اعتراض احمدرضا عابدزاده
طرفداری| تهیهکننده فیلم «پرویزخان» با بیان اینکه در شرایط فعلی ساخت فیلم ورزشی یک تصمیم پرریسک است، درباره دلایل اکران آنلاین زودهنگام این فیلم و اعتراض برخی فوتبالیستها به آن توضیحاتی را ارائه کرد.
عطا پناهی درباره وضعیت اکران آنلاین فیلم «پرویزخان» که پیشتر به عنوان یکی از فیلمهای نوروزی بر پرده سینماها رفته بود، گفت:
اکران فیلم «پرویز خان» در ایام نوروز برای من به عنوان تهیهکننده اتفاق خوشحالکنندهای بود اما متأسفانه میزان فروش این فیلم با آنچه که متصور بودیم فاصله زیادی داشت و به نظرم لازم است کارشناسان اکران به این موضوع ورود کنند. باید بررسی شود که چرا فیلمهای غیرکمدی شانس چندانی برای فروش ندارند و فیلم سینمای طنز و کمدی است که میتواند شانسی برای موفقیت در گیشه داشته باشد. در شرایط حاضر ساخت فیلم غیر کمدی و به خصوص فیلم ورزشی تصمیمی پر ریسک است.
پناهی درباره اکران آنلاین زودهنگام این فیلم سینمایی در «فیلمنت« اظهار کرد:
فکر میکنم ظرفیت فروش این فیلم در شرایط حاضر در سالنهای سینما به حد نهایی خود رسیده و پس از اینکه تیزرهایی از فیلم نیز در تلویزیون پخش شد و بینندهها با اسم «پرویز خان» آشنایی پیدا کردند، ذهنیت خوبی از فیلم وجود دارد و موقعیت خوبی است که در این شرایط «پرویزخان» نمایش آنلاین خود را آغاز کند. به نظرم با شناختی که از این پلتفرم دارم، فکر میکنم «پرویزخان» در اکران آنلاینش که بلافاصله پس از اکران در سینماها صورت گرفته، بیشتر دیده شود و به شخصه به این اتفاق در نمایش آنلاین خوشبین هستم.
او ادامه داد:
من فکر میکنم در این سالها سلیقه و ذائقه مردم خواسته یا ناخواسته تغییر کرده و از آنجا که تنوع ژانر زیادی در سینمای ما شاهد نیستیم و فیلمهای ترسناک، اکشن، بیوگرافی، ورزشی و... در این سینما دیده نمیشوند مردم به سینمای کمدی گرایش پیدا کردهاند و شاهد هستیم که تولیدات کمدی نیز به همین دلیل رو به افزایش است.
این تهیهکننده در ادامه در خصوص ساخت یک فیلم ورزشی اظهار کرد:
ژانر ورزشی یکی از گونههایی است که شاید در چند سال گذشته تعداد تولیدات سینمایی در این گونه بسیار اندک باشد و به همین دلیل تماشاچی با تردید به سراغ این آثار میرود. فیلمهایی با ژانرهای غیرکمدی در خطر شکست هستند و برای ما که فیلمی ورزشی تولید کردهایم به نظر من این خطر بسیار بیشتر بود. جدا از تغییر ذائقه مردم متأسفانه سانسها و سینماهای خوبی هم در شهرستانها به این فیلم داده نشد و امیدوارم با اکران آنلاین این کمبود جبران شود.
پناهی درباره بازسازی صحنه مسابقه فوتبال ایران و کویت در سال ۱۳۶۵ گفت:
از روز اولی که فیلمنامه «پرویزخان» آماده شد میدانستیم که یک سوم آخر فیلم که مربوط به مسابقه ایران و کویت میشود سختترین سکانسها را برای ضبط داریم و آقای ثقفی با دقت و وسواس دکوپاژهای این سکانسها را نوشتند و حتی استوری برد هم تهیه شد و ما چند جلسه به همراه آقای سید هادی اسلامی مدیر جلوههای ویژه میدانی و آقای وحید ابراهیمی فیلمبرداری اثر چند جلسه در زمین فوتبال قبل از شروع تولید و بازیکنها و بازیگرها صحنههایی که قصد بازسازی آن را داشتیم ضبط کردیم تا با آمادگی کامل به سر صحنه فیلمبرداری برویم و کاملاً مطلع باشیم که باید از چه نوع لنز و چه حرکت دوربینی استفاده کنیم. برای ضبط این صحنهها و بازسازی صحنههای حساس و مهم این مسابقه فوتبال هیچ نمونهای نداشتیم و به نظرم ساخت این فیلم با این صحنهها یک حرکت رو به جلو در سینمای ایران بود که خوشبختانه توانستیم سکانسهای قابل قبولی هم ضبط کنیم و بسیاری از مخاطبان بر دقیق بودن بازسازیها تأکید دارند.
پناهی درباره حواشی ایجاد شده و اعتراض برخی اشخاص که در قصه «پرویزخان» حضور دارند، تصریح کرد:
خیلی از فوتبالیستهایی که هم دوره آقای دهداری بودند فیلم را دیدند و تعامل خوبی بین ما و این دوستان شکل گرفت و اکثر این افراد فیلم را دوست داشتند. آقای احمدرضا عابدزاده دروازهبان سابق تیم ملی کشورمان به روایت این فیلم اعتراض کردند اما ایشان در خارج از کشور هستند و مطمئناً فیلم را آن زمان که اعتراضشان را مطرح کردند، ندیده بودند، امیدوارم بعد از دیدن فیلم نظرشان را بشنویم چرا که فکر میکنم نظر ایشان پس از دیدن فیلم تغییر خواهد کرد. آقای وطنخواه هم اعتراضی درباره این فیلم مطرح کردند که البته اطلاع دارم آقای ثقفی (کارگردان فیلم) پیش از شروع فیلمبرداری دو ساعت مصاحبه تلفنی با ایشان داشتند و فکر میکنم آقای وطنخواه هم با توجه به مسائلی که مطرح کردند فیلم را ندیده بودند.
وی در پایان به ایسنا گفت:
جدا از اعتراضهایی که آقای عابدزاده و آقای وطنخواه درباره «پرویزخان» مطرح کردند دیگر افراد حاضر در قصه این فیلم مثل آقای جواد زرینچه فیلم را دیدند و اتفاقاً «پرویز خان» را دوست داشتند و نظرات مثبتی درباره فیلم مطرح کردند. خانم شیدا دهداری فرزند مرحوم پرویز دهداری که در مراحل ساخت فیلم با ما همراهی بسیار خوبی داشتند نیز نظر مثبتی درباره «پرویز خان» نشان دادند.
از دست ندهید ????????????????????????
رضا عنایتی: دیگر مهاجمی مثل من پیدا نمیشود واکنش به گل شهاب زاهدی: پله هم نمیتوانست این گل را بزند! سرمربی اینتر: طارمی بازیکن بزرگی است و از داشتنش خوشحالیم اضافه شدن کارلو آنچلوتی به حلقه شادی بازیکنان رئال مادرید / فیلم