نگاهی به فیلم «انفرادی»؛ وقتی رضا عطاران هم نمیتواند فروش یک فیلم را تضمین کند! +تصاویر
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۹۹۱۴۹
شاید یک دهه قبل حضور چهرهای نظیر «رضا عطاران» برای فروش یک «شبهکمدی» به تنهایی کافی بود، اما این بازیگر دیگر به تنهایی تضمین کننده فروش نیست.
سرویس فرهنگ و هنر مشرق - فیلم «انفرادی» به کارگردانی مسعود اطیابی، با فیلمنامهای از حمزه صالحی و تهیه کنندگی ابراهیم عامریان با حضور چهرههای ثابت سینمای کمدی همچون رضاعطاران، احمد مهرانفر و مهدی هاشمی از ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در سینماهای سراسر کشور اکران شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نمایش فیلم «انفرادی» ادامه سیطره بیچون و چرای کمدیهای نازلی است که موقعیت خود را به واسطه فروشهای میلیاردی در سینمای ایران ثبیت کردهاند.
تولید «شبه کمدی» ها از نیمه دوم دهه هشتاد و سالهای ابتدایی دهه نود شمسی روند صعودی در سینمای ایران داشت و عنوان رسمی کمدیهای شانهتخممرغی در آن سالها به این گونه خاص سینمایی توسط جریان اصلی رسانهای نسبت داده شد.
علیرغم انتقادات مکرر دو دههای به این ساختار، روند تولید چنین آثاری نه تنها محدودتر نشده بلکه با استناد به میزان فروش به عنوان ذائقه رسمی و مطالبه تماشاگران معرفی میشود، تا روند محدودی سازی چنین آثاری که لبریز از لودگی و سطحینگری محض هستند در سینماهای سراسر کشور همچنان ادامه پیدا کند.
روایت فیلم «انفرادی» درباره سه کاراکتر بهرام(احمد مهرانفر) جواد(رضا عطاران) امیر (مهدی هاشمی) است که پولهایشان توسط یک موسسه مالی اعتباری ظاهرا ورشکسته بلوکه شده و این موسسه در بازگرداندن سپردهها به دلیل ورشکستگی ناتوان است.
کرامت (برزو ارجمند) مدیر این موسسه در تجمعات اعتراضی مالباختگان وعده می دهد که پول سپردهگذاران را پس از ۶ ماه بازگرداند. سه کاراکتر اصلی فیلم چون سرپناه و پولی ندارند، تلاش میکنند تا بابت انجام کار خلافی به زندان بروند و از مزیت ویژه غذا و سرپناه زندان بهرهمند شوند.
شبهکمدیهایی همچون «انفرادی» فاقد روایت و ویژگیهای کمدی، تحت قواعد ژانر هستند، لذا در ساختن چنین آثاری بازیگران بداهه محور از عناصر اصلی ساخت محسوب میشوند.
به صورت معمول شبهکمدیهای نظیر «انفرادی»، «گشت ارشاد»، «دینامیت» آثاری هستند که بازیگر محورند و بر اساس ویژگی و موقعیتهای فردی بازیگران لحظات شبه کمدی را خلق میکنند و اتکایی به یک خط داستانی مدون ندارند.
شاید یک دهه قبل حضور چهرهای نظیر «رضا عطاران» برای فروش یک «شبهکمدی» به تنهایی کافی بود، اما این بازیگر دیگر به تنهایی تضمین کننده فروش نیست و با افزایش تعداد بازیگرانی که بازیهای او را تقلید میکنند، موقعیت عطاران دیگر خاص و ویژه نیست. تقسیم بندی موقعیت عطارانیسم و کپی کردن حرکات بداهه این بازیگر توسط چهرههایی نظیر همچون مهدی هاشمی و احمد مهرانفر در این فیلم تکرار میشود تا تعداد عطارانهای فیلم انفرادی افزایش پیدا کند.
مهدی هاشمی در سریدوزیهایی از این دست مثل تگزاس و انفرادی همواره یک نقش ثابت را ارائه میدهد و احمد مهرانفر برای تیپسازی دست به دامان کلیشه جواد رضویان در شبه کمدیهایی میشود که این بازیگر در آن ایفای نقش کرده یا به تبع شیوه بازیاش در پایتخت همچنان متکی به داشتن یه لهجه است. در این فیلم مهرانفر عملا هیچ نقش مهمی در فیلم ندارد به غیر از اینکه خلاء گفتوگوی بیهدف را با ادای لهجه پرکند.
ادا و اطوار ثابت بازیگران از جمله احمد مهرانفر در همکاری با سازنده در دینامیت، مهدی هاشمی در فیلم تگزاس عموما شکل ثابتی دارد و کمدینگاری «انفرادی» را شبه تلویزیونی جلوه میدهد. این کمدی نگاری بیشتر یادآور آیتمهای بیمزه خندهبازار است.
عطاران در مسیر حامد آهنگی شدن
کاراکتر جواد(رضا عطاران) فروشنده مکملهای بدنسازی، بشدت تقلیدی از تیپهای اخیر «حامد آهنگی» است. مکملهای بدنسازی فروخته شده توسط کاراکتر جواد، تاثیرات منفی هورمونی روی خریداران داشته است و برچسبهای تفکیک جنسیتی روی اجناس اشتباه درج شده است و مشتریان عضلانی مرد، صدایی زنانه و بدنسازان زن صاحب صدایی مردانه شدهاند و همگی آنان جواد را مقصر این ماجرا میدانند. پس از مدتی خریداران به شکل مضحکی اعتراض خود را با جواد در میان میگذارند و صحبت کردن عطاران با چانگ پخش کننده چینی تقلید دست چندم ادا و رفتارهای حامد آهنگی است.
با این ترفندها و بهرهبرداری از کلیشه سایر بازیگران کمدی، تعداد موقعیتهای شبه طنز فیلم افزایش پیدا میکند و گرنه هویت انفرادی این بازیگران شبیه آیتمهای طنز تولید شده در پلتفرم اینستاگرام است. شوخیهای اینستاگرامی با روحانی صاحب خودرو در صحنه سرقت، رد و بدل شدن شوخیهایی با فضای جوانانه آببازی و تلاش برای دستگیر شدن و به زندان رفتن بسیار سطحی و زرد و اجراها فاقد تشخص سینمایی است. لودگی جمعی این سه کاراکتر در موقعیت های هدر رفته کارکردی ندارد و وجوه شبه انتقادی فیلم به موسسات مالی اعتباری با میزانسن و موسیقی خالتور میزانسنها به هویت شبهطنز فیلم دامن میزند.
لوده بازی سیاسی، ادابازی مکس دیوانه
حضور سه کلهپوک در میان گروههای منتقدی که قصد اشغال آتش زدن سفارت «لیبوتی» (یک کشور فرضی) را دارند هیچ ارتباطی با متن قصه اصلی ندارد. این بخش از فیلم نه تنها فاقد جنبه انتقادی است بلکه در مسیر اصلی داستان تعریف نشده است. شخصیتها میل به دستگیر شدن دارند و شعار دادن در مقابل سفارت لیبوتی اهرمی برای دستگیر شدن نمیتواند باشد.
فیلم چون فاقد ایده مرکزی برای گسترش داستان است، به جای پیش گرفتن یک خط مدون اقدام به جمع آوری شوخی از فضای مجازی میکند و هر زمانی فیلم از شوخی تهی میشود، یک شوخی دوپهلوی اروتیک در فیلم بارگذاری میشود.
حتی در پایانبندی صحنههای تعقیب و گریز و خودرویی که روی آن یک مسلسل بزرگ نصب شده بیشتر یادآور صحنههای فیلم مکس دیوانه است که با آماتوریترین شیوه اجرا میشود.
«انفرادی» برآمده از جریان سطحی پسند روز است و به فروشهای میلیاردی دست پیدا میکنداما این سیکل کمدی های لوده و بداهه محور موریانههای مهم سینمای ایران هستند که اجازه نمیدهند سلیقه دیگری بر سینما حاکم شود.
منبع: مشرق
کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین قیمت احمد مهرانفر رضا عطاران برزو ارجمند تگزاس دینامیت مسعود اطیابی رضاعطاران جواد رضویان مهدی هاشمی ابراهیم عامریان حمزه صالحی گشت ارشاد خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت احمد مهرانفر مهدی هاشمی رضا عطاران شبه کمدی کمدی ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۹۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بلینکن: اسرائیل هنوز جان غیرنظامیان رفح را تضمین نکرده است
وزیر خارجه آمریکا با تاکید دوباره بر لزوم حفاظت از جان غیرنظامیان در حمله به رفح، گفت تا وقتی رژیم صهیونیستی طرح معتبری در این راستا اراده نکرده، آمریکا نمیتواند از حمله به رفح حمایت کند.
به گزارش ایسنا، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه رژیم صهیونیستی هنوز «طرح قابلاعتمادی برای حفاظت از غیرنظامیان» در حمله به رفح ارائه نکرده، گفت: «در نبود چنین طرحی، ما نمیتوانیم از عملیات نظامی گسترده در رفح حمایت کنیم، زیرا آسیبهای آن قابلقبول نیست.»
پس از آنکه رژیم صهیونیستی از قصد خود برای حمله به شهر رفح خبر داد، انتقادات بینالمللی نسبت به کشتار غیرنظامیان در جنگ غزه افزایش یافت و فشارها علیه عملکرد دولت بایدن در حمایت از تلآویو هم به میزان چشمگیری تشدید شده است.
وزیر امور خارجه آمریکا مجددا به رغم مانعتراشی اشغالگران در مسیر تبادل اسیران که چند ماه است با میانجیگری قطری-مصری-آمریکایی مورد مذاکره قرار گرفته است، این رژیم را مبرا کرد و بار دیگر ادعای بیاساس خود مبنی بر مانع تراشی حماس در این معامله را تکرار کرد.
بلینکن گفت منتظر موافقت حماس با آتشبس و آزادی اسیران صهیونیست هستند و بار دیگر در اظهاراتی جانبدارانه و بدور از واقعیت تنها مانع بین ساکنان نوار غزه و آتشبس را حماس دانست.
آنتونی بلینکن در اندیشکده مککین عادیسازی با عربستان و تشکیل کشور مستقل فلسطینبلینکن که این اظهارات را در نشستی با میزبانی «اندیشکده مککین» مطرح کرد، با اشاره به سفر اخیر خود به منطقه و دیدار با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی، گفت: «او (بن سلمان) تصریح کرد که قصد دارد در مسیر عادیسازی روابط (با اسرائیل) گامهایی بردارد» اما شروطی دارد.
به گزارش «فرانس ۲۴» رژیم صهیونیستی تمایل زیادی به عادیسازی روابط خود با عربستان سعودی دارد و ریاض تشکیل کشور مستقل فلسطین را بهعنوان یکی از شروط اساسی خود مطرح کرده است. این در حالی است که «بنیامین نتانیاهو» نخستوزیر رژیم صهیونیستی و چهرههای راست افراطی در کابینه وی با این امر مخالف هستند.
با این حال، بلینکن با شرط عربستان برای عادیسازی روابط گفت آمریکا همزیستی رژیم صهیونیستی و فلسطین را ممکن میداند، اما به این شرط که تضمینهای امنیتی به اسرائیل ارائه شود. به گفته بلینکن، راهکار ۲ دولتی امکان اجراییشدن دارد، اما ابتدا باید به مساله فلسطین رسیدگی کرد. او گفت اگر تضمینهای امنیتی کارآمد به رژیم صهیونیستی ارائه شود، وجود کشور فلسطین را ممکن میداند.
بلینکن در حالی بر تعهد واشنگتن برای تضمین امنیت رژیم صهیونیستی تاکید کرد که از آغاز جنگ غزه تا امروز حدود ۳۵ هزار فلسطینی در حملات نظامیان این رژیم به شهادت رسیدهاند و بیشتر آنها زن و کودک هستند.
روابط چین و آمریکابلینکن همچنین در این نشست به تنشهای میان آمریکا و چین پرداخت و گفت «جو بایدن» رئیسجمهور آمریکا «مدیریت مسؤولانه» روابط واشنگتن و پکن را یکی از وظایف خود میداند.
او در یک کنفرانس خبری در نشست اندیشکده مککین گفت: «حدود یک سال قبل به چین سفر کردم، وقتی که با یکدیگر فاصله زیادی داشتیم. فکر میکنم بایدن مدیریت مسؤولانه رابطه با چین را وظیفه خود میداند. ما با چین در رقابت تنگاتنگی هستیم و تا وقتی این رقابت عادلانه باشد، آمریکا با آن مشکلی ندارد.»
بلینکن با تاکید بر اهمیت روابط دوجانبه با پکن برای واشنگتن، گفت جلوگیری از بدلشدن این «رقابت» به «مناقشه» برای آمریکا بسیار مهم است.
او گفت: «تلاش ما در وهله اول این است که گفتوگوهای متداول را در تمامی سطوح برقرار کنیم و برقراری ارتباطات نظامی یکی از مهمترین بخشهای آن است. ما به دنبال حوزههایی هستیم که حتی بتوانیم با چین همکاری داشته باشیم.»
وزیر خارجه آمریکا با اذعان به اختلافات گسترده میان ۲ کشور، گفت احیای همکاری پکن و واشنگتن میتواند به درک تفاوتهای هر کشور از سوی دیگری کمک شایانی کند.
انتهای پیام
انتهای پیام